19 Temmuz 2013 Cuma

EV YAPIMI ERİŞTE


İlk defa evde erişte yapmayı denedim ve gayet başarılı oldu. Cesaretimi biraz da ekmek yapma makinesinin, hamur yoğurma konusundaki marifetinden aldım. Kesme konusunda da biraz tereddütlüydüm, sanki hamur kesme makinesi olmadan bu iş olmaz gibi geliyordu. Bunun da hiç ama hiç zor olmadığını anladım.

Biraz sert bir hamur, yaparım yapamam çocuklar ayağıma dolanır mı derken denedim ve tazeyken pişirdim; kaynayan suda beş dakikada pişiyor, çocuklar bayıldı hamurun yarısından fazlası bir öğünde bitti diyebilirim.

 Evde erişte yaparken benim fark ettiğim bazı püf noktaları var onları  dikkate alırsanız hiç sorun yaşanmayacaktır. Bu püf noktalarını naçizane sizlere ufak ufak sıralıyorum.

Çorbalık ayıramadım bu defa ama bir sonrakinde sadece çorbalık yapmayı düşünüyorum, zaten çok bereketli oluyor. Bir yufkadan epey bir çorbalık kesme hamur çıkıyor.

Hamuru açmayı da kafanızda fazla büyütmeyin gerçekten de çok kolay oluyor. Ben sadece merdane kullanarak epey bir inceltebildim, eğer becerebilirseniz oklavayla daha da rahat açabilirsiniz. Bezeleri çok büyük tutmazsanız, açmada da çok zorluk çekmeyeceğinizi düşünüyorum. Çok çok ince olmasına da gerek yok, hazır yufkadan biraz daha kalın olabilir.

Hamuru açtıktan sonra rulo yapma işleminde açtığınız yufkanın altını üstünü iyice unlamazsanız birbirine yapışacağı için şeritler birbirine yapışacağı için açmanız güçleşecektir.

Kurutma esnasında elinizle ara ara havalandırırsanız birbirlerine yapışmazlar.

Kuruyan hamurların pişme süresi taze hamurdan daha uzun sürer.

Keserken keskin bir bıçak kullanırsanız hamurlarınız ezilip formlarını bozmamış olursunuz.

Hamuru çok kurutmadan kesmeniz gerekiyor, kuruyan hamur kıtırlaşacağı için kesmek imkansız olacaktır.

Dikdörtgen veya kare gibi şekillerde ve büyük ölçülerde keserseniz lazanya yaprakları yapabilirsiniz.

Yuvarlak veya kare kalıplarla kesip, içine hazırladığınız farklı iç harçları koyup kapatarak ravioli ( italyan mantısı ) yapabilirsiniz.


Malzemeler:

5 yumurta
130 ml ılık su
1,5 tatlı kaşığı tuz
aldığı kadar un

Unu geniş bir kaba alalım.Ortasını havuz gibi açıp yumurtaları, suyu ve tuzu ekleyip biraz sert bir hamur yoğurun. İyice yoğurup pürüzsüz bir hamur elde edin. Un miktarı yumurtanın büyüklüğüne göre değişebilir, benim hamurumda orta boy yumurtalara 1 kg undan bir bardak kadar arttı.


Hamurunuzun üzerine temiz, ıslak bir havlu serip bir kenarda 1 saat kadar dinlenmeye bırakın. Dinlenen hamurumuzu portakal büyüklüğünde bezelere ayırıp yuvarlayın.. Hamurumuz yumurtalı olduğu için kuruma yapabilir bu yüzden bir bezeyi alıp ıslak havluyu kalan bezelerin  üzerine geri örtün.

Unladığınız tezgahta, üzerini de unladığınız bezenizi, merdane yardımıyla merkezden kenarlara doğru ittirerek açın.


Her iki tarafını unladığınız hamurun bir köşesinden başlayıp çok sıkı olmayan rulolar yapın. Ruloları keskin bir bıçakla birer parmak kalınlığında kesin. Kestiğiniz ruloları ucundan tutarak teker teker açın. Temiz bir sofra bezinin üzerine serip kurumaya bırakın ya da kesme işlemi bittikten sonra kaynamış suyun içine atıp hemen tüketin.



1 yorum: